Tijd voor Taal accent - Spelling - Beheersingsleren - Tijd voor Taal accent
  • TvT accent
  • Taal
    • Methode
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
  • Spelling
    • Methode
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
  • M-decreet
  • Digitaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Veelgestelde vragen
    • Zichtzending
    • Contactformulier
    • Educatief adviseurs
    • Referentiescholen
  • Zill
  • TALENT
  • Webshop
Webshop
  • TvT accent
  • Taal
  • Spelling
  • M-decreet
  • Digitaal
  • Sleutels
  • Contact
  • Zill
  • TALENT
  • Webshop
Van In
  • Differentiatie
  • Evaluatie
  • Beheersingsleren
  1. Home
  2. Spelling
  3. Methode
  4. Beheersingsleren

Spelling beheersen

Spelling met
directe instructie

Spelling, kort op de bal

Tijd voor Taal accent - Spelling werkt met weekblokken, waarin per week aan de hand van een woordpakket (met de 20 meest gebruikte woorden) een specifieke spellingmoeilijkheid centraal gesteld wordt. Voor die spellingmoeilijkheid wordt een spellingstrategie aangebracht, geoefend, kort getoetst en op basis van de toetsresultaten wordt tot slot herhaling of verrijking aan elke leerling aangeboden.

 

Direct instructiemodel

Lesblok A (25min)
  • Terugblik
  • Presentatie en oriëntatie
Lesblok B (25min)
  •  Automatisering
Lesblok C (25min)
  •  Evaluatie
Lesblok D (25min)
  •  Verwerking (herhaling en verdieping)
  • Procesevaluatie en zelfreflectie

Schriften van Tijd voor Taal accent spelling.

Lesblok A

Je start met een terugblik naar voorafgaand aansluitende leerstof. Deze kan mondeling aangebracht worden of via het oefenschrift of schrijflei. Vervolgens wordt de nieuwe spellingleerstof gepresenteerd en wordt, waar mogelijk op inductieve wijze, een voorkeurstrategie om alle woorden van die moeilijkheid juist te schrijven, aangeleerd.

Lesblok B

De leerlingen oefenen en automatiseren in hun werkschrift of zorgschrift. In het werkschrift staan zowel pakketoefeningen als transferoefeningen. Daarnaast zijn er achteraan de schriften ook ga-door-oefeningen om tempodifferentiatie aan te bieden. Lesblokken A en B kunnen samengevoegd worden tot ene lesblok van 50 minuten.

Lesblok C

In het midden van de week evalueert de leerkracht de aangebrachte spellingmoeilijkheid aan de hand van een wekelijks dictee in een dicteeschriftje. Controleattitude staat in dit lesblok centraal. Het wekelijkse dictee bestaat uit een set losse woorden en een aantal zinnen. Om na te gaan of de leerlingen de transfer van de strategie maken, testen we zowel pakketwoorden als transferwoorden. In de methode wordt een beheersingsnorm gehanteerd van 80%, aan de hand waarvan je de klas opdeelt in koplopers en afhakers.

Lesblok D

Op het einde van de week differentiëren we op basis van de toetsresultaten van het wekelijkse dictee. De groep koplopers maakt in het Stappenblok of Stappenboek de verrijkingsoefeningen. De groep afhakers krijgt verlengde instrcutie van de leerkracht en maakt in het Stappenblok, Stappenboek of Z-blok herhalingsoefeningen. De leerkracht kan ook hier de bingel en de online differentiatiemodule inzetten. De week rond af met een procesevaluatie en reflectie bij de leerlingen.

Bekijk materiaal voor je leerjaar
  • Taal
  • Spelling
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer