Tijd voor Taal accent - Taal - Taalvaardigheid - Tijd voor Taal accent
  • TvT accent
  • Taal
    • Methode
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
  • Spelling
    • Methode
    • Leerjaar 1
    • Leerjaar 2
    • Leerjaar 3
    • Leerjaar 4
    • Leerjaar 5
    • Leerjaar 6
  • M-decreet
  • Digitaal
  • Sleutels
  • Contact
    • Veelgestelde vragen
    • Zichtzending
    • Contactformulier
    • Educatief adviseurs
    • Referentiescholen
  • Zill
  • TALENT
  • Webshop
Webshop
  • TvT accent
  • Taal
  • Spelling
  • M-decreet
  • Digitaal
  • Sleutels
  • Contact
  • Zill
  • TALENT
  • Webshop
Van In
  • Differentiatie
  • Haalbaar jaarplan
  • Motivatie
  • Taalvaardigheid
  • Elk schoolnet
  1. Home
  2. Taal
  3. Methode
  4. Taalvaardigheid

Taalvaardig in de klas

Ga aan de slag met taalvaardigheid

Alle taaldomeinen in 1 methode

Goed taal- en spellingonderwijs maakt leerlingen taalvaardiger. Zij leren taal adequaat te gebruiken in voor hen relevante communicatieve situaties. Daarom biedt Tijd voor Taal accent eindterm- en leerplandekkend taalvaardigheidsonderwijs aan. De materialen in de methode zijn gericht op efficiënt leren luisteren, spreken, lezen en schrijven. Omdat technische aspecten van taal een belangrijke voorwaarde zijn om die vaardigheden goed te kunnen ontwikkelen, zet de methode ook in op een zeker ‘taalkennis’ (spelling, technisch lezen, taalsystematiek). Taalkennis in functie van het taalgebruik, niet meer of niet minder.

De lesmethode Tijd voor Taal accent Taal.

  1. Technisch lezen

    Goed technisch kunnen lezen is een belangrijke voorwaarde voor onderwijssucces. Daarom trekt Tijd voor Taal accent – Taal onderwijstijd uit in het tweede en derde leerjaar om de leerlijn van het eerste leerjaar door te trekken. We lieten speciaal voor de methode een vervolgverhaal schrijven op 3 AVI-niveaus dat leuk en motiverend is om te lezen. De verhaallijn in de teksten en de schriftelijke verwerking zorgen voor een sterke en effectieve aanpak om de technische leesvaardigheid te vergroten.

    Daarnaast voorziet de methode binnen leerjaar 2, 3 en 4 authentieke boekfragmenten op drie verschillende AVI-niveaus. Zo krijgt elke leerling voldoende oefenkansen aangeboden om de nodige vooruitgang in technisch lezen te maken.
  2. Begrijpend lezen

    In de lessen begrijpend lezen wordt gewerkt aan het begrijpen en interpreteren van diverse tekstsoorten. In de accentweek is er een extra aanbod toegepast en begrijpend of informatief lezen. Daarnaast lenen de teksten in de leeslessen zich uitstekend om woorden te leren, en de accentbib is het ideale instrument om maximaal in te zetten op leesbevordering.

    Alles wat geschreven wordt verdient het ook om gelezen te worden. Daarom voorziet de methode leuke verwerkingsvormen of suggesties waarin de kans gegeven wordt om, indien de leerling het zelf wenst, zijn/haar schrijfwerk aan anderen te laten lezen.
  3. Schrijven

    Leuke en uitdagende schrijfopdrachten motiveren de leerlingen om uiteenlopende tekstsoorten te schrijven aan de hand van duidelijke schrijfstrategieën. Per thema is er 1 lestijd schrijven voorzien en in de accentweek bieden we een extra schrijfactiviteit aan.
  4. Spreken en luisteren

    75% van alle communicatie verloopt mondeling. Daarom besteden we in onze handboeken en schriften voldoende aandacht aan functionele spreek- en luistertaken waarin leerlingen door het te DOEN hun vaardigheden vergroten.
Bekijk de taaldomeinen voor je leerjaar
  • Taal
  • Spelling
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Cookies

Deze site gebruikt cookies om uw surfervaring gemakkelijker te maken

Accepteer